Ponturi pentru promovare firma START-UP
Aud tot mai des persoanele fizice autorizate sau firmele la început de drum că doresc o intrare rapidă pe piață, o imagine puternică, campanii de PR complexe etc. Cand vorbim de activitatea de promovare firma start-up trebuie sa răspundem rapid la câteva întrebări esențiale.
E bun sau nu PR –ul la început de drum?
La diferență de toate celelalte tehnici de promovare, PR-ul se ocupă de crearea / consolidarea imaginii pe piață, de ameliorarea posibilelor daune ale imaginii, de îmbunătățirea imaginii, de schimbarea acesteia…pe scurt de IMAGINE.
Dacă avem următoarea situație…
Un start – up, început de drum pentru o afacere, are o bază de date cu clienți?? – evident NU; clienți potențiali? – spre 0. De ce? Nu știe nimeni această firmă. Prestează servicii, nu are un birou stradal iar activitatea derulată nu se bazează pe comerț și vad la ieșire. Prin urmare…nimeni nu va urca la mansarda unei vile să întrebe dacă au ceva de vânzare.
În acest caz…începem să consolidăm imaginea sau începem prin a face cunoscută firma? (PR sau Publicitate?). Iată de ce cred că PR-ul nu este tocmai indicat ca prim pas din simplul motiv că nu avem în fața cui să construim imagine.Este mai indicat să pornim prin a construi o audiență iar pentru aceasta publicitatea ne poate ajuta.
Deoarece un start-up nu dispune de bugete uriașe, planul trebuie alcătuit foarte clar (să nu existe resurse alocate ineficient).
Iată 5 pași practici și eficienți pentru promovare start-up.
1. CARE ESTE PIAȚA ȚINTĂ?
Stabiliți clar care sunt clienții cărora vă adresați, unde sunt aceștia, cum se comportă, ce hobby – uri au ș.a.m.d
Zona geografică deosebit de importantă pentru alocarea resurselor. De ce?
Dacă luăm exemplul unei săli de fitness din zona Drumul Taberei. Eficient ar fi ca materiale publicitare să fie distribuite în zonă (în cartier și poate în cartiere apropiate), nu în tot Bucureștiul. La ce bun o investiție în publicitate TV, spre exemplu? Cine va veni din Constanța la sala noastră?
Publicul țintă trebuie analizat până la cele mai mici detalii. De ce?
Pentru a înțelege și mai bine cât de importantă este cunoașterea țintei vom face o comparație cu o situație din viața de zi cu zi, atunci când trebuie să cmpărăm cadouri cu diverse ocazii. Pentru un cunoscut petrecem foarte mult timp, stări de indecizie ș.a.m.d. Unei rude îi cumpărăm repede iar unui frate/unui prieten foarte apropiat îi cumpărăm cu foarte multă ușurință și, de cele mai multe ori, pentru cel din urmă reușim să luăm exact ce trebuie, exact ceea ce avea nevoie.
Iată rolul parcurgerii acestei etape – dacă cunoaștem clienții și știm ce își doresc, reușim să îi facem fericiți. Dacă sunt fericiți, se vor întoarce să cumpere de la noi. Dacă se vor întoarce de multe ori la noi și noi vom fi fericiți…cam acesta este mecanismul.
Așadar, în primă fază este foarte important să identificăm zonele fierbinți (cu cei mai mulți potențiali clienți), să descriem cât mai amplu ținta (obieceiuri de consum, venituri, caracteristici comportamentale, caracteristici demografice etc. etc.) și să ne concentrăm pe acel target astfel încât să satisfacem la standarde înalte nevoile acestora.
2. ALEGEREA INSTRUMENTELOR ȘI SUPORTURILOR MEDIA POTRIVITE
În această etapă trebuie să identificăm modalitățile prin care putem ajunge la potențialii cienți: flayere distribuite, pliante, panouri exterioare, radio, anunțuri, online….în funcție de bugetul nostru și de caracteristicile țintei alegem cea mai bună variantă. (Ex.: Nu transmitem offline când audiența noatră este online sau invers).
Nu putem să trecem cu vederea că în zilele noastre internetul ne poate oferi o mulțime de soluții alternative publicității tradiționale. Așadar din planul publicitar nu poate lipsi online-ul, un web site profesional, pagină oficială Facebook, conturi pe alte rețele sociale ca Twitter, LinkedIn, Google+, interacțiune în cadrul comunităților (bloguri, forumuri etc.) ș.a.m.d.
3. CONCEPEREA MESAJELOR
Este timpul să concepem mesajele.
Exact cum vă așteptați, trebuie, și de această dată, să ținem cont de țintă. Sigur, regulile de concepere a mesajelor sunt complexe și nu aș putea să afirm că este un domeniu facil și că oricine poate crea mesaje reușite.
Dar nu este ceva imposibil. Dacă au fost parcurse temeinic primele etape cu siguranță se poate depăși onorabil și această etapă.
4. BUGETUL
Pentru stabilirea bugetului este indicat să fim cât se poate de realiști. După cum știm cu toții intrarea pe piață nu este deloc o sarcină ușoară. Publicitatea ne poate ajuta cu adevărat numai dacă planul este construit foarte bine.
Nu este recomandat, ca planul publicitar să înceapă cu stabilirea bugetului, cum se întâmplă de multe ori. Practic firma renunță de la început
la șansa oferită de publicitate, la clienți, la audiență. Sumele trebuiesc stabilite în funcție de nevoile reale de promovare și nu invers.
Putem să identificăm multe soluții de reducere a costurilor însă nu este tocmai indicat să alocăm un buget mic de la început, fără măcar să fi identificat unde este ținta noastră și cum arată aceasta.
Pont: Mai bine alegem varianta mai economică dar nu renunța în totalitate la o activitate necesară doar pentru că bugetul nu o pemite.
5. ANALIZA REZULTATELOR
Iată un studiu realizat în rândul românilor. Graficul ilustreează preferințele acestora pentru diverse modalități de comunicare ale firmelor și poate fi un reper bun pentru analiza rezultatelor și chiar pentru stabilirea modalităților de promovare.
Neagoe Cristina, The preferences of clients regarding interactive and unidirectional communication on the romanian insurance market, “19th International Economic Conference, Sibiu, 15 Iunie 2012
Nu cred că există un instrument de promovare mai bun decât altul (MIT: cu pliante ai mai multe șanse decât cu flyerele), un suport media mai bun decât altul (MIT: TV este cel mai eficient), o tehnică mai utilă decât alta (MIT: publicitate este cea mai folositoare tehnică). În plus, tehnicile de promovare nu apar complet separate ci adesea se combină eficient (EX.: Mesajele publicitare pot cuprinde elemente de PR).
Valoarea unui plan de promovare stă în măiestria de a mixa cât mai eficient tehnicile de promovare, suporturile media, instrumentele operaționale la locul și momentul potrivit astfel încât să obții maxim de audiență cu minim de buget.
1 comment
Articole recente
Comentarii recente
- Ionut Senchiu la Cum ajung pe prima pagina in Google?
- Lisnic Eugeniu la Cum ajung pe prima pagina in Google?
- YouOnline la Cum ajung pe prima pagina in Google?
- Sorin Arsene la Cum ajung pe prima pagina in Google?
- service auto la Alegerea cuvintelor cheie


Lasă un răspuns